WebExpo 2012 – z pohledu businessu / obchodu

Letos jsme byli na Webexpo ve dvou exemplářích a tak jsem si dobrovolně jakožto obchodník, projekťák, account a děvečka pro všechno vybral pro oba dny BUSINESS HALL. Proto můj report je zaměřen čistě tímto směrem. Shrnutí přednášek o vývoji a designu shrnul Vojta ve svém článku Webexpo 2012 – z pohledu development / design.

Den nultý – čtvrtek 20.9.2012 – Workshop – John Vanhara

Já jsem zahájil WebExpo 2012 již ve čtvrtek na workshopu Johna Vanhary nazvaném jednoduše “ O podnikání „. Workshop byl od 9.00 cca do 13.00 s několika přestávkami a byl dech beroucí. Neměl jsem dříve možnost vidět Johna osobně a tak jsem zprvu byl trošku skeptický. Zvláště po přečtení afér a diskusí, které se o něm na internetu objevily v posledních letech. Workshop však předčil veškerá moje očekávání a i když John vlastně neřekl nic převratného, tak jeho myšlenky, pravidla a rady „ze života“ měly opravdu hlavu a patu. Víceméně shrnul mnoho pouček a doporučení, které člověk / podnikatel tak nějak ví, že by měly fungovat a měly by se používat. John však není jen učebnice podnikání, on vše umí velmi dobře propojit se skutečným světem, s jeho i cizím podnikáním a ke všemu uvést zajímavé příklady z praxe. To je pro mě osobně mnohem cennější než desítky teoretických knih. Fantastická byla i atmosféra mezi posluchači, mnohokrát se strhla velmi zajímavá diskuse a z workshopu jsem odešel s hlavou plnou myšlenek a inspirace. Určitě doporučuji číst jeho blog a případně se zúčastnit nějaké konference, kde v budoucnu bude opět působit.

Den první – pátek 21.9.2012

Nemyslím si, že je třeba zde popisovat jednotlivé přednášky a jejich obsah. Popíši jen ty, které na mě nějakým způsobem velmi zapůsobili a proč.

John Vanhara / Shipito.com – podnikání v USA

Pro mě osobně trošku zklamání – nebylo řešeno nic nového oproti workshopu den předtím.

John Vanhara - Shipito.com

John Vanhara – Shipito.com – WebExpo 2012 / Zdroj: https://www.facebook.com/WebExpo

Pavel Ungr / H1 – Přepisujeme český internet. Budete asimilováni.

Velmi inspirativní přednáška o současném SEO. Obsahem popisující, že se po letech opět vracíme k tomu dělat weby primárně pro uživatele a SEO jako takové se mění spíše ve výkonovou optimalizaci a psaní poutavých textů. Zmíněna důležitost spolupráce všech lidí v týmu přímo s klientem a další zajímavé myšlenky. Celkově velmi pěkně podané.

Slide ke stažení / zhlédnutí: http://www.slideshare.net/PavelUngr/pepisujeme-esk-internet

Pavel Unger

Pavel Ungr / Zdroj: https://www.facebook.com/WebExpo

Eliška Hutníková / H1 – Social analytika: Co nezměříš, nezměníš!

Eliška velmi zajímavým způsobem porovnala techniky hubnutí s reklamou na sociálních sítích. Základní myšlenkou bylo, že v obou případech existují techniky, které jsou velmi drahé nebo naopak skoro zadarmo. Ukázala několik názorných příkladů jakým způsobem měřit efektivitu jednotlivých inzerátů na Facebooku u aplikací – což standardní cestou nelze (bylo zdůrazněno, že měření prokliků nestačí). Pro mě osobně byla nejdůležitější informace – vyladit weby pomocí meta og tagů tak, aby se v případě sdílení stránky jakýmkoli uživatelem na FB načetl ten nejpoutavější obrázek a text. Technik, možností a cest kam se vydat zde bylo zmíněno opravdu mnoho, takže hodnotím jako velmi inspirativní.

Eliška Hutníková

Eliška Hutníková / Zdroj: https://www.facebook.com/WebExpo

Martin Snížek / Zvyšování výkonnosti webu a A/B testování

Nezáživně podaná přednáška, ale měla vcelku hlavu a patu. Poučení – ne vždy se potvrdí hypotéza, která by z jiných případových studií měla platit. Pokud nám A/B testování nepotvrdí naši hypotézu, neberme to jako osobní FAIL, ale jako příležitost lépe poznat našeho zákazníka a začněme od znovu. Dle Martina vyjde A/B test tak jak si představujeme pouze v 20-30% případů.

Slide ke stažení / zhlédnutí: http://www.slideshare.net/optimics/jak-zvit-vkon-a-konverzn-pomr-vaeho-webu

Petr Ludwig / Jak bojovat s prokrastinací?

Osobně se řadím mezi lidi s velmi silnou vůli a vnitřní motivací a tak s prokrastinací problémy nemám. Nebylo tomu tak, ale vždy a dříve, kdy jsem tento pojem neuměl ani pojmenovat jsem prokrastinaci také často holdoval. Mě osobně přednáška neřekla nic nového, ale byla neskutečně zajímavě a poutavě zpracovaná! Petr neříká víceméně nic nového co by nebylo v knížkách o motivaci a osobním rozvoji již 100x popsané, ale vše to podal opravdu vtipnou a nenásilnou formou a věřím, že to může na mnoho lidí zapůsobit a dobře zafungovat. Určitě doporučuju pro inspiraci, motivaci, svou vlastní vůli shlédnout.

Marek Prchal / Jak být slavný, i když neumíte nic

Asi nejzábavnější přednáška, spíše bych řekl show pátečního dne. Marek je výborný komik. Neuvěřitelně dobře si umí dělat srandu sám ze sebe. Slide, kde byly vytípané screenshoty z jeho diskusí v televizí, kde se mu povedlo sama sebe zachytit v tak neuvěřitelně směšné podobě byly opravdu vrcholem celého dne. Celkově kromě show byla přednáška o PR velmi dobře podaná a pro mě osobně velmi inspirativní! Nejsilnější myšlenka Marka byla pro mě jednoznačně: „Vždy vás převálcuje někdo kdo má sice horší produkt než vy, ale lepší PR“. 

Slide ke stažení / zhlédnutí: http://www.slideshare.net/marek_prchal/jak-bt-slavn-i-kdy-neumte-nic

Marek Prchal

Marek Prchal / Zdroj: https://www.facebook.com/WebExpo

Jiří Štěpán / ETNetera – Svoboda & realita

Pro toho kdo se trošku zajímá o Svoboda v práci – úžasná případová studie vyzkoušená v české TOP webdeveloperské firmě ET Netera. Bod po bodu rozebrané proč to jednoduše v současném prostředí nefunguje a nemůže (jednoduše) fungovat. Abych nebyl jen negativní, víceméně 2/3 přednášky je o tom co to přineslo pozitivního a rozhodně v tom chtějí pokračovat i nadále. Každopádně velmi inspirativní.

Jan Javornická / Media Factory – Digitální strategie

O tom co to vlastně vůbec je digitální strategie, jak se dělá a kolik to stojí času. Popis mnoha slepých uliček, kterými si osobně v Media Factory při realizaci prvních digitálních strategií prošli + popis těch nejúspěšnějších z posledních let. Pro ty, kteří by chtěli digitální strategie pro své klienty (nebo svou firmu) chtěli zpracovat – zcela jistě nutnost.

Den druhý – sobota 22.9.2012

Opět zde popíši jen to co na mě nějakým způsobem zapůsobilo.

Jakub Rož – Na cestě do světa
Jakub Rož – tvůrce startupu MůjŠkolníSešit.cz – aneb MySchoolNotebook.com popisuje jeho cestu od prvotní nezištné myšlenky udělat nástroj pro sebe a pár spolužáků na základní škole až po globální projekt. Co hodnotím jako zklamání, že i po letech rozvoje a investic projekt stále nenašel funkční byznys model a stále nevydělává.

Jakub Rož

Jakub Rož / Zdroj: https://www.facebook.com/WebExpo

Lukáš Nevosád, Barbora Nevosádová / Tripomatic: rok poté.

Výherci loňské WebExpo 2011 startup soutěže, kteří odmítli investici 1 000 000 Kč od Mitonu. Odpovědi na to jak jim pomohlo WebExpo, proč odmítli investici a čeho za „rok poté“ dosáhli. Opět trošku zklamání přiznání na konci prezentace, že projekt stále není výdělečný a dále polyká peníze.

Alistair Croll / Coefficients of Friction

Velmi zajímavý pohled obecně o pokroku, inovacích a o tom jak se trh neustále mění a jak je potřeba se přizpůsobovat, hledat nové příležitosti a jak na tom všem vydělat. Celkově velmi inspirativní a vtipně podané. Nutnost lepší znalosti AJ.

Alistair Croll

Alistair Croll / Zdroj: https://www.facebook.com/WebExpo

Petr Olmer / GoodData – Do Ameriky

Asi nejlépe připravená a odprezentovaná prezentace sobotního dne, ne-li celého WebExpa 2012. Opravdu pecka! Kdo nezná GoodData – určitě musí shlédnout. Pokud je byznys GoodData pro vás jako pro nás nerelevantní, určitě stojí za zhlédnutí přinejmenším z vtipně podaných hlavních rozdílů mezi Evropany (námi) a Američany. Rozdíly v mentalitě a trhu jsou dle Petra Olmera opravdu zásadní. Dále je prezentace inspirací pro to jak by opravdu pecková prezentace měla vypadat. Osobně by mě zajímalo jak dlouho taková prezentace vznikala. Osobně tipuji několik týdnů práce.

Slide ke stažení / zhlédnutí:  http://petr.olmer.cz/webexpo2012/

Petr Olmer / GoodData - Do Ameriky

Petr Olmer / GoodData – Do Ameriky / Zdroj: https://www.facebook.com/WebExpo

Panelová diskuse / Jakub Rož, Petr Olmer, Alistair Croll – How to be successful globally

Zde mi bylo trošku smutno, když při panelové diskusi v angličtině na první otázku Jakub Rož odpověděl česky, že moc neumí anglicky a že bude odpovídat česky. Nerozumím tomu jak se někdo může na jednu stranu rozjet globální projekt, hledat pro něj globální investory a přitom neumět komunikovat jinak než česky.  Po trošku trapném začátku se však strhla velmi zajímavá panelová diskuse (ve které se již Jakub Rož nedostal moc ke slovu a probíhala mezi Alistairem Crollem a Petrem Olmerem), která byla celkově velmi  inspirativní a motivační.

Adam Zbiejczuk / Social Media Guru? Ne, děkuji

Adam neřekl nic nového co bychom už několikrát neslyšeli, takže trochu zklamání. Na druhou stranu on sám se na začátku zeptal, kdo už ho někdy někde slyšel na toto téma a upozornil, že to nebude nic nového. Kdo si doteď myslí, že je možné snadno outsourcovat sociální komunkaci kompletně za měsíční fee agentuře nebo „social media guru“, určitě by si měl poslechnout. Ostatní kdo ví, že o tuto komunikaci by se měl starat někdo z řad klienta a pokud možno někdo kdo spadá přímo pod nejvyšší vedení a firmu, produkty a firemní procesy dobře zná – nemá smysl sledovat.

Slide ke stažení / zhlédnutí: http://www.slideshare.net/zbiejczuk/social-media-guru-no-thanks

Celkově WebExpo 2012 – jedna z nejlepěích, ne-li nejlepší akce, kde jsem letos byl! Určitě doporučuju sledovat slidy, které se zde pokusím doplňovat a následně videa až budou dostupné. Děkuji organizátorům za 3 dny, které pro mě osobně byly velkou inspirací a motivací do dalšího roku.

 Zdroje:

Odkazy na další zajímavé články, reporty a hodnocení WebExpo 2012:

Odkazy na slidy přednášek mimo business hall:

Odkazy na další slidy a další zajímavé odkazy budou průběžně doplňovány.