Trendy v online marketingu, se kterými se nejspíše setkáte v roce 2017

V minulém článku jsme se podívali na to, jaké významné události se v online marketingu staly v roce 2016. Nyní je čas se podívat do budoucnosti a zkusit odhadnout, na co se v této oblasti můžeme těšit příští rok. Nebudeme věštit z křišťálové koule, ale podíváme se na trendy, které tu již jsou a na možnosti, jak se tyto trendy mohou rozvinout v roce 2017. Co nás tedy čeká?

Ještě více obsahu

Již v minulém článku jsem psal, že obsah získává v marketingu stále významnější roli. Ani sebevětší rozpočet na reklamu nám nepomůže, pokud jej nemáme. To bude platit ještě více v roce 2017. Originální a zajímavý obsah bude to, co pomůže kampaním uspět. Stále častěji se nejspíše budeme setkávat s reklamou, u které ani nebudeme díky jejímu zajímavému obsahu vědět, že se o reklamu jedná.

Nástup botů

V roce 2016 jsme byli svědky toho, když Facebook umožnil využít firmám virtuální roboty (tzv. boty). Jedná se o naprogramované skripty komunikující s uživateli pomocí automatizovaných cílených zpráv. Boti mohou fungovat v zákaznické podpoře, či si přes ně můžete objednávat různé služby.

V současnosti boti komunikují s uživateli především přes komunikátor Messenger. V roce 2017 se nejspíše dočkáme jejich výraznějšího rozšíření i na jiné sítě (Twitter, Instagram). Stále častěji budou boti umět poskytovat asistovanou podporu při nákupu různého zboží a služeb, tj. nebudou zboží/služby jen tupě prodávat, ale pomohou zákazníkovi zvolit si nejvhodnější zboží/službu přímo pro něj.

Mohlo by vás zajímat

Boti přicházejí na Messenger. Facebook umožní firmám automaticky promlouvat k zákazníkům (Zdroj: tyinternety.cz)

Obrázkové statusy

Vzrůstající význam infografiky, o kterém jsme psali v minulém článku, nenechal chladným ani Facebook. Pro odlišení se v záplavě textových statusů přichystal Facebook pro uživatele možnost publikování příspěvků pomocí barevně podbarvených statusů vypadající na první pohled jako obrázek. Oproti obrázkovým statusům je text v statusu stále čistým textem, který můžete snadno zkopírovat či upravit. Tato funkce se stále teprve testuje, avšak předpokládá se její globální spuštění v následujících týdnech a měsících.

Mohlo by vás zajímat

Social novinky 51. týdne: Barevné textové statusy, skupinový videochat a živé audio vysílání (Zdroj: tyinternety.cz)

Důraz na rychlost a přístupnost webu

Uživatelskou přívětivost a přístupnost webu budou firmy řešit ještě více než v roce 2016. Už v minulém článku jsem psal o tom, že Google stále více zkoumá weby i z hlediska jejich uživatelské přívětivosti (velké pop-upy) a přístupnosti (přizpůsobení webu zobrazení na mobilních zařízení). Podle toho ovlivňuje jejich pozice ve vyhledávání. Vyhovující weby preferuje, nevyhovující upozaďuje. To bude nadále pokračovat. Větší zřetel však bude Google dávat na rychlost načtení webu. Proto budou při vývoji webu stále více používány optimalizační techniky snižující dobu načtení webu na minimum.

Rozvoj služeb ve vyhledávači Google

Na Google je již několik let pokračujícím trendem zprostředkovávání co největšího množství služeb prostřednictvím svého vyhledávače. Chcete-li vědět, jak dopadl poslední tenisový zápas Berdych vs. Djokovič na US Open, nemusíte to hledat na specializovaných webech. Stačí jen zadat vhodně položený dotaz do Google, který vám ukáže výsledky v přehledné tabulce. Tento trend bude v roce 2017 masivně pokračovat.

Bude to mít dopad na všechny, kteří chtějí být na Google viditelní. Pokud využíváte PPC kampaně a prostřednictvím Google Adwords inzerujete ve vyhledávací síti, můžete své zboží prodávat přímo ve vyhledávači prostřednictvím Nákupů Google (psali jsme o tom zde).

Mnohem více možností se nabízí z hlediska SEO. U specializovaných klíčových slov bude výzvou nadcházející roku přesvědčit Google, aby váš web nabízel jako přímou odpověď na zadané klíčové slovo. Dříve Google jako přímou odpověď nabízel texty z Wikipedie. Nyní chce však své služby ve vyhledávači ještě více rozšířit a nabízet tímto způsobem odkazy na konkrétní weby. V praxi to znamená dostat vaše klíčové slovo na nultou pozici. Zároveň je nutné dbát na správnou strukturovanost dat, aby Google přesně věděl, co na webu najde.

Mohlo by vás zajímat

Prodávejte své zboží přímo ve vyhledávači prostřednictvím Nákupů Google (Zdroj: Goody Goody)

Trendová klíčová slova

Stále větší roli v online marketingu budou hrát trendová klíčová slova. O co jde? Trendová klíčová slova jsou taková, která mají výraznou hledanost jen v určitou část sezóny.

Uveďme si to na praktickém příkladu. Jste majitelem autorizovaného autosalónu Škoda a víte, že tato automobilka chystá nový model vozu, který se chystá představit na ženevském autosalonu. Víte také, že brzy po uvedení vozu budeme mít tento vůz k dispozici. Proto začnete o tomto modelu publikovat obsah ještě před jeho oficiálním zveřejněním a získáte si cílové pozice, dokud konkurence nebude tolik silná. Jakmile bude vůz uveden a lidé ho začnou vyhledávat, budete na prvních pozicích (alespoň po nějakou dobu) vy.

Úspěch u trendových klíčových slov spočívá v jediném – publikujte obsah a optimalizujte dříve, než nastane hlavní vlna zájmu a předběhnou vás konkurenti. Díky tomu můžete za relativně dostupné finanční prostředky zasáhnout velmi velké a dobře zacílené cílové publikum.

Trendy v online marketingu pochopitelně budeme sledovat v průběhu celého nadcházejícího roku. Jsme zvědaví, na kolik se naše předpovědi vyplní. Ať to dopadne jakkoliv, vždy se budeme snažit držet krok s trendy a využít je ve váš prospěch. Chcete-li mít kampaň odpovídající trendům roku 2017, napište nám na office@freshservices.cz a rádi vám poradíme.