Červen v Google převrátil online marketing vzhůru nohama. Jak?

Ještě než zaměstnanci Google odjeli na své zasloužené letní dovolené, zvládli uvést v život 5 novinek, které od základu změní svět online marketingu. Jaké novinky to jsou?

1.      Google spouští vlastní „LinkedIn ve vyhledávání“

První červnová novinka bude znamenat poměrně dusné léto v redmontské centrále Microsoftu, který před nedávnem koupil profesionální sociální síť LinkedIn. V rámci USA totiž Google spustil možnost publikace relevantních pracovních nabídek, která by mohla částečně konkurovat právě této sociální síti. Z publikovaných videí to vypadá, že prostřednictvím Google můžete publikovat volné pracovní pozice. Ty se budou kandidátům zobrazovat na základě zadaných klíčových slov a geografické polohy (ta bude nejspíše ošetřena prostřednictvím Google Maps). Fungování služby si můžete sami prohlédnout v následujícím videu.

Novinka zatím funguje v USA. O datu její dostupnosti pro český trh lze jen spekulovat. Jakmile si novinku budou moci ozkoušet i čeští uživatelé, připravíme pro vás podrobnější recenzi včetně srovnání se síti LinkedIn.

2.      Konec podvodných reklam se blíží

Google začal také tento měsíc silněji bojovat s nedůvěryhodnými až podvodnými reklamami. Pod tímto pojmem si můžeme představit například staré známé reklamy lákající uživatele na výhru v loterii, či bezplatný zisk iPhone. Takové reklamy byste již nyní neměli v Google Adwords vídat.

3.      Mobilní vyhledávání nabídne vyhledávání událostí a třídění obrázků

Google vidí v mobilech budoucnost. Mobilní obsah totiž obsahuje technologie, které na desktopu fungují jen velmi obtížně (například geografická lokalizace). Proto v mobilní verzi svého vyhledávače a specializovaných aplikací nabízí nové služby. Jedná se například o zobrazování relevantních událostí v okolí (funguje dle hledaných klíčových slov, například u hokej Praha by vám vyhledávač měl ukázat aktuální hokejové zápasy) a možnost třídění obrázků. Obrázky bude nově možné také třídit podle formátu (například vyhledávat pohyblivé GIFy).

Stejně jako u první novinky platí, že nejprve novinka začíná fungovat na americkém trhu a na menší trhy typu toho našeho je zavedena se zpožděním.

4.      Google blíže upřesnil, jaké weby bude považovat za nebezpečné

O válce Google proti webům bez HTTPS jsme toho napsali již poměrně dost. Velkou hrozbou je například to, že Google Chrome bude označovat některé weby jako „nebezpečné“ (uživatel bude muset složitě odkliknout, že i přes varování chce navštívit tento web). Nyní jsme se od Google konečně dočkali specifikace, jakých webů se to bude týkat:

  • web bez HTTPS má pole pro vložení hesla či čísla kreditní karty;
  • uživatel vkládá osobní data na části webu, která není zabezpečena HTTPS (týká se složitějších portálů, které mají šifrovanou například jen část webu);

5.      Google konečně přestane číst vaše e-maily

O možnostech reklamy v Gmailu jsme vás informovali již na začátku roku. Z marketingového hlediska nadějný formát reklamy narážel na tvrdou kritiku uživatelů, kterým vadilo, že Google pracuje s obsahem jejich e-mailu a chová se trošku jako Orwellův Velký bratr. Proto pod jejich tlakem Google došel k rozhodnutí, že se skenováním obsahu přestane. To ale neznamená, že by reklama v Gmailu skončila. Jen bude využívat jiné možnosti cílení.

6.      Třídění hotelů a recenzí dle kategorií

Recenze jednotlivých restaurací a hotelů se již staly populárním prvek vyhledávače Google. Ten s nimi nyní chce ještě více pracovat po vzoru Trip Advisoru. Jednotlivé hotely, restaurace i recenze na ně chce třídit dle cílové kategorie návštěvníků (například osamělí cestovatelé, batůžkáři, novomanželé, rodiny s dětmi apod.). Tato novinka je ale stále ve stádiu příprav, a proto se nechme překvapit.

Jaký dopad to bude mít na online marketéry?

Ačkoliv velká část novinek ještě reálně nefunguje, je dobré s nimi počítat. Zde totiž opravdu platí, že štěstí přeje připraveným. V momentě jejich příchodu do České republiky totiž bude znamenat rozšíření reklamních možností pro tvůrce obsahu, ale zároveň komplikaci při tradičních formách SEO. Ptáte se proč? Odpověď je jednoduchá. Tradiční obsah ve vyhledávací síti totiž bude muset soupeřit ještě s větším množstvím doprovodného obsahu zobrazovaného před ním (už dnes jsou kromě PPC reklam ve vyhledávací síti také definice z Wikipedie, nákupy Google, které budou doplněny pracovními nabídkami, událostmi v okolí apod.). V praxi to znamená, že se ještě více uživatelů k výsledkům vyhledávání vůbec nedostane. Ani 1. pozice u klíčového slova nebude zárukou úspěchu.